Ljubljana, 29. 7. 2016
POBUDA IN MNENJE K PREDLOGU ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O DOHODNINI (EVA 2016-1611-0069)
Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini spreminja lestvico za odmero dohodnine tako, da se med trenutni 2. in 3. razred uvede nov davčni razred pri neto davčni osnovi v višini 48.000 eur in stopnjo 34 %, hkrati pa se stopnja dohodnine v 4. davčnem razredu zniža z 41 % na 39 %, medtem ko stopnja v zadnjem davčnem razredu ostane nespremenjena, torej v višini 50 %. S tem se ublaži progresivnost trenutno veljavne lestvice za odmero dohodnine.
ZDUS se strinja, da bo sprememba dohodninske lestvice na eni strani pomenila pomemben korak z vidika razbremenitve zaposlenih, kar bo imelo prav gotovo vpliv na večjo učinkovitost in produktivnost v podjetjih. Hkrati pa bo sprememba dohodninske lestvice zmanjšala davčno obremenitev, saj se bo enakomerno razbremenil sloj, ki prejema aktivne dohodke nad 1,6 povprečne plače in pade pod strmo progresijo.
Spremembe se torej nanašajo na visoko strokovne in najproduktivnejše zavezance, ki pomembno prispevajo k dodani vrednosti podjetij, na kar je gospodarstvo že dolgo opozarjalo.
Glede na dohodninsko lestvico bo s stališča prejemnikov neto letne osnove za obračun dohodnine po podatkih izplačanih pokojnin v decembru 2015 28,8 % pokojnin zapadlo v prvi dohodninski razred s 16 % dohodnino, 68,1 % pokojnin v drugi dohodninski razred s 27 % dohodnino inzanemarljivo malo v tretji dohodninski razred s 34 % dohodnino ne upoštevaje olajšave. V primerjavi z zdaj veljavno dohodninsko lestvico za prejemnike pokojnin predlagana sprememba ne pomeni skoraj nobenih sprememb.
Ob tem opozarjamo in predlagamo uvedbo posebne olajšave za osebe po dopolnjenem 65. letu starosti – t.im. seniorsko olajšavo, ki jo je ukinil Zakon o spremembi in dopolnitvi zakona o dohodnini (Ur. list RS 96/2013). Uživalci pokojnin do višine 1.332,03 eur so bili do spremembe zakona oproščeni plačila akontacije dohodnine, kar pomeni, da je imela nova določba vpliv na obračun pri višjih pokojninah.
Z upoštevanjem splošne olajšave in t.im. pokojninske olajšave (13,5 %) se obračuna akontacije dohodnine pri višini pokojnine nad 1.095,11 eur. To pomeni, da je bila vsem uživalcem, starejšim od 65 let, katerih pokojnina je bila na dan 1. 1. 2014 višja od 1.095,11 eur in nižja od 1.332,03 eur, prvič obračunana akontacija dohodnine.
Zaradi ukinitve seniorske olajšave je bilo pri obračunu pokojnin za januar 2014 obdavčenih 11.696 uživalcev več v primerjavi z decembrom 2013. Tako je bilo v januarju 2014 obdavčenih 33.589 uživalcev pokojnin. Povprečni znesek obračunane akontacije dohodnine
pa se je v januarju 2014 zvišal na 51 eur, kar je za 9,80 eur več kot v decembru 2013, ko je ta v povprečju znašal 41,20 eur.
Po aktualnih podatkih ima pokojnino v razponu od 1.095,11 eur do 1.332,03 eur 15.454 uživalcev s starostjo 65 let ali več. Tem uživalcem se zaradi ukinitve t.im. seniorske olajšave odtegne akontacija dohodnine v razponu od 0,01 eur do 31,98 eur. Uživalci, ki so dopolnili 65 let starosti in izkazujejo pokojnino nad 1.332,03 eur, zaradi ukinitve t.im. seniorske olajšave pri pokojnini plačujejo tudi višji znesek akontacije dohodnine. Teh uživalcev je trenutno 14.837.
Primer izračuna akontacije dohodnine pri pokojnini 1.750,80 eur kaže, da z upoštevanjem t.im. seniorske olajšave pridemo do zneska 56,64 eur oziroma 88,52 eur, kolikor se sedaj tudi obračuna in odtegne zaradi odtegnitve t.im. seniorske olajšave – razlika znaša približno 32 eur.
Ponovno uvedbo seniorske olajšave predlagamo predvsem zaradi ukinitve prejema letnega dodatka, ki jo je uvedel ZUJF za pokojnine, višje od 750 eur. Menimo, da so upokojenci z višjimi pokojninami zaradi izgube letnega dodatka upravičeni vsaj do seniorske olajšave, ko dopolnijo določeno starost – 70 let.
Starejša populacija ima tudi veliko višje stroške pri uveljavljanju zdravstvenih storitev, nabavi zdravil in raznih diet. Iz analize gmotnega položaja upokojencev je razvidno, da se stroški preživetja s starostjo dvigujejo, in sicer pri starosti 70 let za 11 % in naraščajo do 30 %. Pri določitvi starosti, po kateri bi bila uvedena seniorska olajšava, je vsekakor potrebno upoštevati nove pogoje glede izpolnitve starosti za upokojitev, ki jih določa ZPIZ-2, in hkrati predvidene spremembe glede starosti, ki jih prinaša Bela knjiga o pokojninski reformi, ki predvideva zvišanje pogoja izpolnitve starosti s sedanjih 65 let na 67 let. Morebitna ponovna uvedba seniorske olajšave bi bila povezana s posrednim spodbujanjem upokojevanja pri višji starosti. Tako predlagamo, da bi seniorska olajšava veljala za uživalce, ki bi izpolnili vsaj 70 let starosti.
Komisija za bivanjski standard Predsednik ZDUS
in pokojninsko politiko Janez Sušnik
Nežka Ivanetič
Poslano:
- MDDSZ
- poslanskim skupinam Državnega zbora