Aktualno
Mobilni operaterji: dodatni stroški izničijo mamljive ponudbe
V Zvezi potrošnikov Slovenije smo prepričani, da je zaračunavanje za spremembo paketa sporno vsaj z dveh vidikov: s tem je bistveno zmanjšana možnost, da bi potrošnik v danem trenutku izbral takšen paket, ki mu (tudi stroškovno) najbolj ustreza, hkrati pa so zneski, ki jih zaračunajo operaterji, pretirani glede na opravljeno storitev. Pri tem pa se sploh nismo vprašali, kako pomembna je skrb za obstoječe naročnike, če jih operater tako samoumevno "kaznuje". |
.... priključno takso
Ob sklenitvi naročniškega razmerja je treba praviloma plačati priključno takso. Če še razumemo ta strošek »dobrodošlice« pri fiksnem omrežju, saj gre za fizično priključitev, ki zahteva tudi nekaj dela ustrezno usposobljenega tehnika, pa je precej nenavadno, da ga je treba plačati ob sklenitvi naročniške pogodbe za mobilne storitve. Še zlasti, ker sploh ni majhen: zanj boste plačali od 10 do dobrih 12 evrov, kar je odvisno od operaterja. Le pri T-2 stroška ne zaračunavajo.
Priključnine pa ne plačujemo samo ob prvi sklenitvi naročniškega razmerja, pač pa tudi ob zamenjavi operaterja oziroma ob prehodu k novemu. Da ne bi operaterji s tarifami za prehod k drugemu operaterju pretiravali, je cena za prenos številke k novemu operaterju regulirana. Plačati moramo največ 5 evrov in najbrž vas ne preseneča, da vsi operaterji zaračunavajo ravno ta znesek. Regulator pa je spregledal prej omenjeno priključno takso, tako da morate ob prehodu k drugemu operaterju dejansko odšteti približno toliko, kolikor stane enomesečna naročnina. Plačevanje priključne takse ob vsaki zamenjavi operaterja bistveno vpliva na privlačnost zamenjave in ovira konkurenco na trgu telekomunikacijskih storitev.
Na cenikih operaterjev smo našli še nekaj vprašljivih postavk. Tako boste morali za spremembo klicne številke plačati od 5 do 20 evrov. Klicna številka nas precej dobro identificira, s spremembo pa si zaradi slabše dosegljivosti nakopljemo številne težave, zato je logično, da se bomo za novo odločili le v primeru, ko je to res nujno. Na primer, ko se bomo skušali zavarovati pred neželenimi klici, morda celo izsiljevanjem. No, operaterji bodo tovrstno stisko dodatno "obdavčili", čeprav sama sprememba ne zahteva kakšnega večjega ali zahtevnejšega posega.
Nekaj podobnega velja tudi za zamenjavo kartice SIM. Mogoče ste jo izgubili, v zadnjem času pa je še bolj verjetno, da jo morate zamenjati zaradi nakupa novega telefona, ki ima drugačno ležišče za (manjšo) kartico, kot ste jo imeli do zdaj. A to ne bo brezplačno, za zamenjavo pripravite okrog 10 evrov. Upravičeno? Vprašanje je, ali ima operater res takšen strošek z majhno plastično kartico.
Kdor meni, da bo privarčeval, če operaterja ne bo zamenjal, ampak bo pri obstoječem operaterju samo izbral nov paket, se zelo moti, saj je lahko strošek takšne spremembe še večji. Medtem ko pri fiksnih omrežjih v cenikih te postavke nismo opazili (izjema je Telekom, pri katerem vam bodo zaračunali prehod na cenejši paket), pa je pri operaterjih mobilnih storitev postalo samoumevno, da ob kakršni koli spremembi naročniškega paketa (tudi, če se odločite za dražjega) zaračunajo od slabih 12 do 20 evrov. Pri nekaterih akcijah v povezavi z nekaterimi naročniškimi paketi lahko za spremembo plačate še več, celo do 40 evrov. Pri tem je treba poudariti, da ti stroški niso povezani z zamenjavo naročniškega paketa, pri kateri bi potrošnik prekinil vezavo.
Kaj pa če bi pri mobilni telefoniji želeli prenesti svoje naročniško razmerje na otroka, ali pa pri fiksnem omrežju opraviti selitev številke, ko razmerje predamo novemu lastniku? Operaterjem to očitno prinaša veliko preglavic, saj vam bodo za zamenjavo imena pri naročniškem razmerju zaračunali od 4 do 20 evrov. Izjema je Telemach, pri katerem je ta storitev brezplačna, kar je dokaz, da gre za neupravičeno zaračunavanje tega stroška.
Med stroške, katerih zaračunavanje je zelo vprašljivo, bi lahko všteli tudi približno 5 evrov, ki jih je treba plačati za prepis računa (oziroma za ponovno izdajo računa na zahtevo uporabnika). Prav tako bi si od prijaznih operaterjev želeli, da nam ne računajo 10 evrov za izpis razčlenjenega računa, kot to storijo pri Amisu. Že res, da lahko uporabniki svoje dejavnosti spremljajo tudi na operaterjevem spletnem mestu, a vsi tega ne znajo in zaračunavanje informacije o tem, kam smo klicali in kdaj, ne bi smelo biti dražje od stroška papirja in tiska.
Za konec smo prihranili postavko, ki je po našem mnenju v cenikih operaterjev najbolj sporna – tarifo za prekinitev naročniškega razmerja. Prenehanje sodelovanja z operaterjem vas bo stalo od 10 do 30,5 evrov! Od članov smo dobili informacijo, da lahko operaterji ta znesek zaračunajo celo, ko naročnik umre, kar jim nikakor ne more biti v čast.
Javni poziv ZPS operaterjem
Z nepravilnostmi smo seznanili tudi regulatorje trga Številni dodatni stroški, ki jih zaračunavajo operaterji, so po našem mnenju ekonomsko neupravičeni. Zakaj lahko prepis računa pri operaterju stane celo 5 evrov in več, če npr. podjetje za poslani opomin ne sme zaračunati več kot so dejanski stroški izdelave in pošiljanja opomina? Paketi se spreminjajo tako hitro, da se bo vaš obstoječi, ki se zdi trenutno najugodnejši, kaj kmalu znašel med precej manj ugodnimi. Če ga boste zamenjali, pa pravzaprav ne boste nič na boljšem – prihranek pri mesečni naročnini bo v prihodnjih mesecih izničil znesek, ki ga boste morali plačati za spremembo paketa. Le zakaj je ta strošek značilen samo za storitve mobilne telefonije? Pri prekinitvi pogodbe brez vezave pa je sporno še kaj več kot le ekonomska upravičenost višine zneskov, ki jih zaračunavajo operaterji. Če potrošnik ne odstopi od pogodbe predčasno, saj se je obdobje vezave že izteklo, je zaračunavanje teh stroškov povsem neutemeljeno in tak pogodbeni pogoj je nepošten, saj v škodo potrošnika povzroča znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank. Vsa ta vprašanja smo poslali tudi operaterjem – skupaj z javnim pozivom, naj prenehajo zaračunavati neutemeljene stroške. O nepravilnostih smo obvestili regulatorje trga (Tržni inšpektorat RS, Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve in Agencijo za varstvo konkurence). Kaj se bo dogajalo v prihodnje, vas bomo redno obveščali v reviji ZPStest in na našem spletnem portalu.
|
Med brskanjem za tarifami smo ugotovili, da ceniki telekomunikacijskih operaterjev niso ravno zgled jasnosti in preglednosti, prej obratno. Posamezne storitve s tarifami, ki jih operaterji zaračunavajo potrošnikom, so le redko navedene v preglednih in razumljivih seznamih, pogoste so različne opombe, nekatere stroške pa boste morali poiskati kar v ponudbah za posamezne pakete. Še posebej zapleteno je iskanje pri operaterjih, ki so močni na enem področju (na primer pri fiksnih storitvah) in manj zavzeto tržijo druge storitve (na primer mobilne). Le redko smo na prvi pogled ugotovili, za katero vrsto storitev velja posamezna tarifa. V pozivu operaterjem smo zahtevali tudi jasnejšo opredelitev stroškov, ki jih nekateri imenujejo administrativni, drugi jih imajo v rubriki "ostali ali posebni stroški".
V ZPS smo prepričani, da je prekinitev naročniškega razmerja po izteku vezave in potem, ko je potrošnik poravnal vse obveznosti, njegova pravica, ki je operater nikakor ne bi smel omejevati z zaračunavanjem. |
aktualno vse
21.07.2017 - Varna uporaba interneta na dopustu
21.07.2017 - Nov napad z lažnimi sporočili v imenu FURS
29.05.2017 - Pozor, WannaCry ima že naslednika!
18.05.2017 - Digitalno znanje za vključenost vseh v informacijsko družbo
17.05.2017 - Pošljite nam sken osebnega dokumenta!
15.05.2017 - Vabilo: »Problemi razvoja digitalnih veščin v Sloveniji in kako jih reševati?«
26.04.2017 - Opozorilo pred izsiljevalskim virusom
26.04.2017 - Nič več dodatnih mobilnih stroškov v EU-ju
24.04.2017 - Delavnica samoobrambe za računalnikom
07.02.2017 - Dan varne rabe interneta: Skupaj spremenimo internet na bolje
25.01.2017 - Vabilo na tečaj računalništva
19.12.2016 - Vabilo k sodelovanju v raziskavi »Uporaba storitev mobilne telefonije med starejšimi« (spletna anketa)
18.11.2016 - Izsiljevalski virus - pomoč
14.11.2016 - Naučite se uporabljati pametni telefon
21.09.2016 - Ljudska univerza Celje
21.09.2016 - Brezplačna delavnica - oblikovanje fotografij s Picasso
20.09.2016 - Igrišče prihodnosti: live stream pogovor z uspešnimi Slovenci v ZDA
07.07.2016 - Politika Vlade RS do razvoja informacijske družbe po mnenju NVO neodgovorna
09.06.2016 - Vodila varnega spletnega nakupovanja
09.06.2016 - Elektronski podpis pravno enak lastnoročnemu podpisu v celotni EU
26.05.2016 - Mreža NVO za vključujočo informacijsko družbo opozarja na prepočasen razvoj Slovenije na področju digitalne družbe
24.03.2016 - Opozorila pred izsiljevalskim virusom Locky
24.03.2016 - Stara prevara z Moneto na Facebooku je spet tu!
23.03.2016 - V strategijo Digitalna Slovenija 2020 vključena vloga nevladnih organizacij
09.03.2016 - Lažni klici Microsoft tehnične podpore
05.03.2016 - Kako plačevati spletne nakupe?
29.02.2016 - Prošnja zdravnikov in reševalcev
29.02.2016 - Pozor, v priponkah z neplačanim računom je v resnici izsiljevalski virus!
08.12.2015 - Pozor nov virus
03.12.2015 - Zaščita pred virusi
03.12.2015 - Izsiljevalski virus
06.07.2015 - Mobilni operaterji: dodatni stroški izničijo mamljive ponudbe
10.06.2015 - Bankomati - koristna informacija!
16.05.2015 - Ste prejeli e-mail od Aleša?
28.04.2015 - Ponovno lažna obvestila o nagradah po SMS
14.04.2015 - Test protivirusnih zbirk: Popolnega ni, zato pazljivost ni odveč
20.02.2015 - Dostop do interneta pod drobnogledom: Pomembni so hitrost, cena in tehnologija
09.02.2015 - Zavarovanje ob kraji mobitela
22.12.2014 - Bonton uporabe e-pošte
10.12.2014 - Serijska številka
14.01.2014 - V Sloveniji se širi računalniški virus, skrit v računu
06.01.2014 - Pametna sprehajalna palica
06.01.2014 - iHELP – slovenska inovacija za reševanje življenj
04.06.2013 - Vključevanje starejših v snovanje inovativnega tehnološkega sistema za spodbujanje aktivnega staranja
03.06.2013 - Fujitsu pametni telefon za starejše
15.04.2013 - Cilji in smernice delovanja Foruma IKT50+