Aktualno

Mobilni operaterji: dodatni stroški izničijo mamljive ponudbe

06.07.2015
 
 
Vabljive ponudbe, s katerimi mamijo telekomunikacijski operaterji, govorijo le o stroških za uporabo storitev. A že ob podpisu pogodbe vas bodo presenetili dodatni stroški, ki lahko dosežejo tudi ceno mesečne naročnine. Njihov seznam je vse daljši, med njimi pa so tudi takšni, ki jih po našem mnenju operaterji zaračunavajo neupravičeno. Kot da to ne bi bilo dovolj, je treba za informacijo o stroških "globoko" in skrbno brskati po cenikih.
 
zps vip2V Zvezi potrošnikov Slovenije smo prepričani, da je zaračunavanje za spremembo paketa sporno vsaj z dveh vidikov: s tem je bistveno zmanjšana možnost, da bi potrošnik v danem trenutku izbral takšen paket, ki mu (tudi stroškovno) najbolj ustreza, hkrati pa so zneski, ki jih zaračunajo operaterji, pretirani glede na opravljeno storitev. Pri tem pa se sploh nismo vprašali, kako pomembna je skrb za obstoječe naročnike, če jih operater tako samoumevno "kaznuje".
 
Operaterji zaračunavajo za ....
mobilni dodatni stroski3.... priključno takso
Ob sklenitvi naročniškega razmerja je treba praviloma plačati priključno takso. Če še razumemo ta strošek »dobrodošlice« pri fiksnem omrežju, saj gre za fizično priključitev, ki zahteva tudi nekaj dela ustrezno usposobljenega tehnika, pa je precej nenavadno, da ga je treba plačati ob sklenitvi naročniške pogodbe za mobilne storitve. Še zlasti, ker sploh ni majhen: zanj boste plačali od 10 do dobrih 12 evrov, kar je odvisno od operaterja. Le pri T-2 stroška ne zaračunavajo.
 
mobilni dodatni stroski3.... prehod k drugemu operaterju 
Priključnine pa ne plačujemo samo ob prvi sklenitvi naročniškega razmerja, pač pa tudi ob zamenjavi operaterja oziroma ob prehodu k novemu. Da ne bi operaterji s tarifami za prehod k drugemu operaterju pretiravali, je cena za prenos številke k novemu operaterju regulirana. Plačati moramo največ 5 evrov in najbrž vas ne preseneča, da vsi operaterji zaračunavajo ravno ta znesek. Regulator pa je spregledal prej omenjeno priključno takso, tako da morate ob prehodu k drugemu operaterju dejansko odšteti približno toliko, kolikor stane enomesečna naročnina. Plačevanje priključne takse ob vsaki zamenjavi operaterja bistveno vpliva na privlačnost zamenjave in ovira konkurenco na trgu telekomunikacijskih storitev.
 
mobilni dodatni stroski3…. spremembo klicne številke 
Na cenikih operaterjev smo našli še nekaj vprašljivih postavk. Tako boste morali za spremembo klicne številke plačati od 5 do 20 evrov. Klicna številka nas precej dobro identificira, s spremembo pa si zaradi slabše dosegljivosti nakopljemo številne težave, zato je logično, da se bomo za novo odločili le v primeru, ko je to res nujno. Na primer, ko se bomo skušali zavarovati pred neželenimi klici, morda celo izsiljevanjem. No, operaterji bodo tovrstno stisko dodatno "obdavčili", čeprav sama sprememba ne zahteva kakšnega večjega ali zahtevnejšega posega.
 
mobilni dodatni stroski3…. zamenjavo kartice SIM
Nekaj podobnega velja tudi za zamenjavo kartice SIM. Mogoče ste jo izgubili, v zadnjem času pa je še bolj verjetno, da jo morate zamenjati zaradi nakupa novega telefona, ki ima drugačno ležišče za (manjšo) kartico, kot ste jo imeli do zdaj. A to ne bo brezplačno, za zamenjavo pripravite okrog 10 evrov. Upravičeno? Vprašanje je, ali ima operater res takšen strošek z majhno plastično kartico.
 
mobilni dodatni stroski3.... spremembo paketa
Kdor meni, da bo privarčeval, če operaterja ne bo zamenjal, ampak bo pri obstoječem operaterju samo izbral nov paket, se zelo moti, saj je lahko strošek takšne spremembe še večji. Medtem ko pri fiksnih omrežjih v cenikih te postavke nismo opazili (izjema je Telekom, pri katerem vam bodo zaračunali prehod na cenejši paket), pa je pri operaterjih mobilnih storitev postalo samoumevno, da ob kakršni koli spremembi naročniškega paketa (tudi, če se odločite za dražjega) zaračunajo od slabih 12 do 20 evrov. Pri nekaterih akcijah v povezavi z nekaterimi naročniškimi paketi lahko za spremembo plačate še več, celo do 40 evrov. Pri tem je treba poudariti, da ti stroški niso povezani z zamenjavo naročniškega paketa, pri kateri bi potrošnik prekinil vezavo.
 
Operaterji si očitno dobesedno prizadevajo, da bi potrošniki čim dlje vztrajali pri starih paketih, ki po navadi za več denarja ponujajo manj storitev. Še bolj verjetno pa je, da so na ta način našli dodaten vir (lahkega) zaslužka, saj lahko ob glasni promociji akcijskih ponudb pričakujemo, da se bodo potrošniki prej ali slej odločili za zamenjavo – in zanjo tudi (brez resnega stroškovnega temelja) plačali.
mobilni dodatni stroski3…. prenos naročniškega razmerja
Kaj pa če bi pri mobilni telefoniji želeli prenesti svoje naročniško razmerje na otroka, ali pa pri fiksnem omrežju opraviti selitev številke, ko razmerje predamo novemu lastniku? Operaterjem to očitno prinaša veliko preglavic, saj vam bodo za zamenjavo imena pri naročniškem razmerju zaračunali od 4 do 20 evrov. Izjema je Telemach, pri katerem je ta storitev brezplačna, kar je dokaz, da gre za neupravičeno zaračunavanje tega stroška.
 
mobilni dodatni stroski3…. ponovno izdajo in izpis razčlenjenega računa
Med stroške, katerih zaračunavanje je zelo vprašljivo, bi lahko všteli tudi približno 5 evrov, ki jih je treba plačati za prepis računa (oziroma za ponovno izdajo računa na zahtevo uporabnika). Prav tako bi si od prijaznih operaterjev želeli, da nam ne računajo 10 evrov za izpis razčlenjenega računa, kot to storijo pri Amisu. Že res, da lahko uporabniki svoje dejavnosti spremljajo tudi na operaterjevem spletnem mestu, a vsi tega ne znajo in zaračunavanje informacije o tem, kam smo klicali in kdaj, ne bi smelo biti dražje od stroška papirja in tiska.
 
mobilni dodatni stroski3.... prekinitev naročniškega razmerja
Za konec smo prihranili postavko, ki je po našem mnenju v cenikih operaterjev najbolj sporna – tarifo za prekinitev naročniškega razmerja. Prenehanje sodelovanja z operaterjem vas bo stalo od 10 do 30,5 evrov! Od članov smo dobili informacijo, da lahko operaterji ta znesek zaračunajo celo, ko naročnik umre, kar jim nikakor ne more biti v čast.
 
Javni poziv ZPS operaterjem
Z nepravilnostmi smo seznanili tudi regulatorje trga 
Številni dodatni stroški, ki jih zaračunavajo operaterji, so po našem mnenju ekonomsko neupravičeni. Zakaj lahko prepis računa pri operaterju stane celo 5 evrov in več, če npr. podjetje za poslani opomin ne sme zaračunati več kot so dejanski stroški izdelave in pošiljanja opomina? Paketi se spreminjajo tako hitro, da se bo vaš obstoječi, ki se zdi trenutno najugodnejši, kaj kmalu znašel med precej manj ugodnimi. Če ga boste zamenjali, pa pravzaprav ne boste nič na boljšem – prihranek pri mesečni naročnini bo v prihodnjih mesecih izničil znesek, ki ga boste morali plačati za spremembo paketa. Le zakaj je ta strošek značilen samo za storitve mobilne telefonije?
 
Pri prekinitvi pogodbe brez vezave pa je sporno še kaj več kot le ekonomska upravičenost višine zneskov, ki jih zaračunavajo operaterji. Če potrošnik ne odstopi od pogodbe predčasno, saj se je obdobje vezave že izteklo, je zaračunavanje teh stroškov povsem neutemeljeno in tak pogodbeni pogoj je nepošten, saj v škodo potrošnika povzroča znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank. Vsa ta vprašanja smo poslali tudi operaterjem – skupaj z javnim pozivom, naj prenehajo zaračunavati neutemeljene stroške. O nepravilnostih smo obvestili regulatorje trga (Tržni inšpektorat RS, Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve in Agencijo za varstvo konkurence). Kaj se bo dogajalo v prihodnje, vas bomo redno obveščali v reviji ZPStest in na našem spletnem portalu.
 
Nejasni ceniki
Med brskanjem za tarifami smo ugotovili, da ceniki telekomunikacijskih operaterjev niso ravno zgled jasnosti in preglednosti, prej obratno. Posamezne storitve s tarifami, ki jih operaterji zaračunavajo potrošnikom, so le redko navedene v preglednih in razumljivih seznamih, pogoste so različne opombe, nekatere stroške pa boste morali poiskati kar v ponudbah za posamezne pakete. Še posebej zapleteno je iskanje pri operaterjih, ki so močni na enem področju (na primer pri fiksnih storitvah) in manj zavzeto tržijo druge storitve (na primer mobilne). Le redko smo na prvi pogled ugotovili, za katero vrsto storitev velja posamezna tarifa. V pozivu operaterjem smo zahtevali tudi jasnejšo opredelitev stroškov, ki jih nekateri imenujejo administrativni, drugi jih imajo v rubriki "ostali ali posebni stroški".
 
mobilni dodatni strosk tab
 
zps vip2V ZPS smo prepričani, da je prekinitev naročniškega razmerja po izteku vezave in potem, ko je potrošnik poravnal vse obveznosti, njegova pravica, ki je operater nikakor ne bi smel omejevati z zaračunavanjem.
 
Avtor: Boštjan Okorn
 
Vir: ZPS

 

aktualno vse

21.07.2017 - Varna uporaba interneta na dopustu

21.07.2017 - Nov napad z lažnimi sporočili v imenu FURS

29.05.2017 - Pozor, WannaCry ima že naslednika!

18.05.2017 - Digitalno znanje za vključenost vseh v informacijsko družbo

17.05.2017 - Pošljite nam sken osebnega dokumenta!

15.05.2017 - Vabilo: »Problemi razvoja digitalnih veščin v Sloveniji in kako jih reševati?«

26.04.2017 - Opozorilo pred izsiljevalskim virusom

26.04.2017 - Nič več dodatnih mobilnih stroškov v EU-ju

24.04.2017 - Delavnica samoobrambe za računalnikom

07.02.2017 - Dan varne rabe interneta: Skupaj spremenimo internet na bolje

25.01.2017 - Vabilo na tečaj računalništva

19.12.2016 - Vabilo k sodelovanju v raziskavi »Uporaba storitev mobilne telefonije med starejšimi« (spletna anketa)

18.11.2016 - Izsiljevalski virus - pomoč

14.11.2016 - Naučite se uporabljati pametni telefon

21.09.2016 - Ljudska univerza Celje

21.09.2016 - Brezplačna delavnica - oblikovanje fotografij s Picasso

20.09.2016 - Igrišče prihodnosti: live stream pogovor z uspešnimi Slovenci v ZDA

07.07.2016 - Politika Vlade RS do razvoja informacijske družbe po mnenju NVO neodgovorna

09.06.2016 - Vodila varnega spletnega nakupovanja

09.06.2016 - Elektronski podpis pravno enak lastnoročnemu podpisu v celotni EU

26.05.2016 - Mreža NVO za vključujočo informacijsko družbo opozarja na prepočasen razvoj Slovenije na področju digitalne družbe

24.03.2016 - Opozorila pred izsiljevalskim virusom Locky

24.03.2016 - Stara prevara z Moneto na Facebooku je spet tu!

23.03.2016 - V strategijo Digitalna Slovenija 2020 vključena vloga nevladnih organizacij

09.03.2016 - Lažni klici Microsoft tehnične podpore

05.03.2016 - Kako plačevati spletne nakupe?

29.02.2016 - Prošnja zdravnikov in reševalcev

29.02.2016 - Pozor, v priponkah z neplačanim računom je v resnici izsiljevalski virus!

08.12.2015 - Pozor nov virus

03.12.2015 - Zaščita pred virusi

03.12.2015 - Izsiljevalski virus

06.07.2015 - Mobilni operaterji: dodatni stroški izničijo mamljive ponudbe

10.06.2015 - Bankomati - koristna informacija!

16.05.2015 - Ste prejeli e-mail od Aleša?

28.04.2015 - Ponovno lažna obvestila o nagradah po SMS

14.04.2015 - Test protivirusnih zbirk: Popolnega ni, zato pazljivost ni odveč

20.02.2015 - Dostop do interneta pod drobnogledom: Pomembni so hitrost, cena in tehnologija

09.02.2015 - Zavarovanje ob kraji mobitela

22.12.2014 - Bonton uporabe e-pošte

10.12.2014 - Serijska številka

14.01.2014 - V Sloveniji se širi računalniški virus, skrit v računu

06.01.2014 - Pametna sprehajalna palica

06.01.2014 - iHELP – slovenska inovacija za reševanje življenj

04.06.2013 - Vključevanje starejših v snovanje inovativnega tehnološkega sistema za spodbujanje aktivnega staranja

03.06.2013 - Fujitsu pametni telefon za starejše

15.04.2013 - Cilji in smernice delovanja Foruma IKT50+