Aktualno
Bonton uporabe e-pošte
Tudi če se vam zdi, da znate pravilno uporabljati e-pošto, nikakor ne bo odveč, če boste prebrali članek v celoti, saj vas lahko spomni na nekatere pomembne stvari iz internetnega bontona, na katere ste mogoče s preveč rutinirano uporabo e-pošte preprosto že pozabili. Ne glede na to ali pošiljate e-poročilo prijatelju ali poslovnemu partnerju, je dobro upoštevati nekaj nenapisanih pravil, ki se nanašajo na uporabo e-pošte.
Vsako e-sporočilo je sestavljeno iz glave in iz telesa sporočila. Glava je običajno sestavljena iz podatkov o pošiljatelju, naslovniku sporočila in naslova sporočila. Glavi sporočila sledi njegova vsebina oziroma telo sporočila (Body), ki ga sestavlja tekst sporočila, ki ga posredujemo prejemniku in podpis (če ga seveda vključimo v sporočilo). Naslov prejemnika običajno vpišemo v vrstico Za (ang. To). Če želimo posameznim osebam poslati sporočilo le v vednost, vpišemo njihove naslove v polje Kp (ang. CC). Pri tem se je potrebno zavedati, da bodo naslovi iz tega polja vidni vsem ostalim prejemnikom sporočila. Če je potrebno sporočilo poslati na več naslovov in če ne želite, da bi ostali prejemniki videli komu vse ste poslali sporočilo, uporabite polje Skp (ang. Bcc), ki bo zagotovilo, da bodo naslovi vseh ostalih prejemnikov ostali skriti, kar pomeni, da bodo naslovniki dobili skrito kopijo sporočila. V praksi to pomeni, da bo skriti naslovnik videl vse naslove, ki se nahajajo v poljih Za ali Kp, naslovniki iz ostalih polij pa ne bodo videli naslovov, ki so skriti v polju Skp.
Ker poleg e-naslova pošiljatelja prejemnik sporočila najprej zagleda naslov sporočila, bi morali z naslovom v naslovnem polju vedno opisati tisto kar opredeljuje celotno sporočilo. Prejemnik bi moral ob pogledu na prejeto e-pošto takoj vedeti, kaj približno lahko pričakuje, ko bo odprl sporočilo. Zaradi tega je pomembno, da izpolnimo naslovno polje (Subject oz. Zadeva), kjer z besedo ali dvema opredelimo namen sporočila.
:-) | sreča ali smeh |
:( | žalost ali razočaranje |
;) | šaljivost, nagajivost |
:-)) | Veliko veselje |
:-I | Ravnodušen nasmeh |
:-/ | Dvom |
AFAIK | As Far As I know (Kolikor vem…) |
AKA | Also Known As (Znan tudi kot..) |
ASAP | As Soon As Possible (Čimprej ko bo mogoče.) |
BRB | Be Right Back (Takoj se vrnem.) |
BTW | By The Way (Mimogrede) |
CU | See You ( Vidimo se.) |
F2F | Face To Face (Iz oči v oči) |
JAM | Just A Minute (Samo malo!) |
LOL | Laughing Out Loud (Glasno se smejati.) |
NBD | No Big Deal (Nič posebnega.) |
NP | No Problem (Ni problema.) |
THX | Thanx (Hvala.) |
Kljub temu, da je pisno komuniciranje prek e-pošte zelo podobno običajni poslovni »papirni« komunikaciji, pa moramo biti zaradi posebnosti e-komuniciranja pozorni na samo obliko e-sporočil. Izogibajte se uporabi ozadij, neberljivih pisav, animacij, slik, različnih slogov, ipd. Ne samo, da se lahko »bogato okrašenemu« sporočilu zmanjša berljivost, sporočilo lahko ima zaradi različnega delovanja poštnih klientov popolnoma drugačen videz kot ste ga ustvarili. Verjetno ne želite, da bi prejemniki dobili vtis vaše neprofesionalnosti in popolnega pomanjkanja smisla za estetiko. Uporaba različnih barv in velikosti pisav ni prepovedana, je pa vsekakor priporočljiva prava mera različnih naborov, da ne bo sporočilo na koncu izgledalo kot novoletna jelka.
Zaželjeno je, da na vsako sporočilo odgovorite v najkrajšem možnem času oziroma v roku 24 ur. Če vam bi pisanje odgovora vzelo preveč časa, pošljite pošiljatelju sporočilo, da ste njegovo sporočilo prejeli in da mu boste odgovorili takoj, ko boste utegnili. Če v poslovnem komuniciranju ne boste pravočasno odgovorili, bodo stranke to pojmovale kot neodzivnost podjetja.
Sporočilom, ki ste jih prejeli in ki jih posredujete naprej, ni vljudno menjati vsebine. Če je bilo sporočilo, ki vam je bilo namenjeno, osebne narave, premislite ali bi se oseba, ki vam je pošto poslala, strinjala, da jo pošiljate tudi na druge naslove. Spoštujte avtorske pravice nad materialom (fotografije, glasba, programi, video posnetki, avtorska besedila, ipd.), ki ga razpošiljate. Razširjanje brez dovoljenja avtorja je namreč prepovedano oziroma kaznivo po avtorskem pravu. Še posebej pomembno opozorilo pa velja vsem tistim, ki pošiljajo prek e-pošte velike datoteke kljub temu, da jih prejemniki niso zahtevali.
Nikar ne pošiljajte nezaželjene pošte (ang. spam) s katero označujemo vsa sporočila s komercialno naravo, ki jih prejemniki ne želijo prejeti in ki so bila poslana brez njihovega predhodnega privoljenja, saj si boste poleg tržne inšpekcije nakopali na glavo še gnev prejemnikov. S tovrstnimi sporočili ne velja izgubljati časa, kar pomeni da se na njih ne odgovarja, da se jih ne razpošilja naprej in da se jih takoj izbriše. V primeru, da prejemate veliko nenaročene pošte z istih naslovov obvestite o tem podjetje, ki skrbi za vašo e-pošto, če pa gre za naslovnike iz Slovenije, lahko ukrepate tudi na tržnem inšpektoratu RS. Glede na to, da je že od nekdaj boljša preventiva kot kurativa, pa je najboljše če svoj elektronski naslov varujete tako, da ga ne posredujete osebam, ki jih ne poznate oziroma spletnim stranem, ki jim ne zaupate
Bodite konzervativni pri tem, kar pošiljate in liberalni pri tem kar prejemate. |
Da bi v podjetju preprečili preveliko zmanjšanje produktivnosti zaposlenih, ki se vse preveč ukvarjajo s pošiljanjem privatne pošte in razpošiljanjem zabavnih datotek med delovnim časom, je koristno da se znotraj podjetja sestavi pravilnik o uporabi e-pošte, ki lahko obvaruje podjetje tudi pred marsikatero težavo, ki bi lahko nastala kot posledica nepravilne uporabe e-pošte. Za podjetje, ki se bo takšnega dela lotilo, je priporočljivo, da v pravilniku opredeli kako, kdaj in na kakšen način morajo zaposleni odgovoriti na sporočila strank in partnerjev, kakšne nevarnosti pretijo zaradi uporabe e-pošte in kako se jim izogniti, katere vsebine se ne smejo razpošiljati, na kakšen način se bodo obravnavale zaupne vsebine, v kolikšni meri je dovoljena uporaba e-pošte v osebne namene in podobno. Neodvisno od pravilnika pa bi moralo vsak podjetje seznaniti vse zaposlene, ki uporabljajo e-pošto, z bontonom uporabe e-pošte, saj bo lahko le tako doseglo ustrezen nivo komunikacije s poslovnimi partnerji in s strankami, kar bo nenazadnje vplivalo tudi na ugled podjetja v javnosti.
Pogoj za uspešno komuniciranje je tudi zagotavljanje varnosti in zasebnosti na internetu. Poskrbite, da bo vaša komunikacija z zunanjim svetom varna in zakonsko neoporečna. Z uporabo ustreznih tehnologij in programov poskrbite za zaščito računalnika pri povezavi na internet kot tudi pred napadi virusov in vdori hekerjev. Poskrbite, da boste imeli nameščene najnovejše popravke operacijskega sistema, posodobljene različice protivirusnih programov in programov, ki jih uporabljate za komunikacijo. Uporaba protivirusnih programov naj bo na prioritetni listi, saj se vam tako ne bo potrebno opravičevati, če boste nehote razpošiljali viruse svojim prijateljem, znancem in poslovnim partnerjem. Če ne uporabljate postopkov enkripcije, se morate zavedati, da obstaja verjetnost, da bo nepooblaščena oseba prebrala vaše sporočilo. Zaradi tega je priporočljivo, da vaše sporočilo ne vsebuje ničesar kar si ne bi upali napisati na dopisnico. To je potrebno upoštevati tudi zaradi tega, ker vam lahko vso službeno pošto prestreže in pregleda oddelek za informatiko oziroma vaš delodajalec. Zaradi tega je priporočljivo, da si ob službenem e-naslovu odpremo pri enem izmed spletnih ponudnikov brezplačne e-pošte še dodaten e-naslov, ki ga bomo uporabljali za zasebno korespondenco
aktualno vse
21.07.2017 - Varna uporaba interneta na dopustu
21.07.2017 - Nov napad z lažnimi sporočili v imenu FURS
29.05.2017 - Pozor, WannaCry ima že naslednika!
18.05.2017 - Digitalno znanje za vključenost vseh v informacijsko družbo
17.05.2017 - Pošljite nam sken osebnega dokumenta!
15.05.2017 - Vabilo: »Problemi razvoja digitalnih veščin v Sloveniji in kako jih reševati?«
26.04.2017 - Opozorilo pred izsiljevalskim virusom
26.04.2017 - Nič več dodatnih mobilnih stroškov v EU-ju
24.04.2017 - Delavnica samoobrambe za računalnikom
07.02.2017 - Dan varne rabe interneta: Skupaj spremenimo internet na bolje
25.01.2017 - Vabilo na tečaj računalništva
19.12.2016 - Vabilo k sodelovanju v raziskavi »Uporaba storitev mobilne telefonije med starejšimi« (spletna anketa)
18.11.2016 - Izsiljevalski virus - pomoč
14.11.2016 - Naučite se uporabljati pametni telefon
21.09.2016 - Ljudska univerza Celje
21.09.2016 - Brezplačna delavnica - oblikovanje fotografij s Picasso
20.09.2016 - Igrišče prihodnosti: live stream pogovor z uspešnimi Slovenci v ZDA
07.07.2016 - Politika Vlade RS do razvoja informacijske družbe po mnenju NVO neodgovorna
09.06.2016 - Vodila varnega spletnega nakupovanja
09.06.2016 - Elektronski podpis pravno enak lastnoročnemu podpisu v celotni EU
26.05.2016 - Mreža NVO za vključujočo informacijsko družbo opozarja na prepočasen razvoj Slovenije na področju digitalne družbe
24.03.2016 - Opozorila pred izsiljevalskim virusom Locky
24.03.2016 - Stara prevara z Moneto na Facebooku je spet tu!
23.03.2016 - V strategijo Digitalna Slovenija 2020 vključena vloga nevladnih organizacij
09.03.2016 - Lažni klici Microsoft tehnične podpore
05.03.2016 - Kako plačevati spletne nakupe?
29.02.2016 - Prošnja zdravnikov in reševalcev
29.02.2016 - Pozor, v priponkah z neplačanim računom je v resnici izsiljevalski virus!
08.12.2015 - Pozor nov virus
03.12.2015 - Zaščita pred virusi
03.12.2015 - Izsiljevalski virus
06.07.2015 - Mobilni operaterji: dodatni stroški izničijo mamljive ponudbe
10.06.2015 - Bankomati - koristna informacija!
16.05.2015 - Ste prejeli e-mail od Aleša?
28.04.2015 - Ponovno lažna obvestila o nagradah po SMS
14.04.2015 - Test protivirusnih zbirk: Popolnega ni, zato pazljivost ni odveč
20.02.2015 - Dostop do interneta pod drobnogledom: Pomembni so hitrost, cena in tehnologija
09.02.2015 - Zavarovanje ob kraji mobitela
22.12.2014 - Bonton uporabe e-pošte
10.12.2014 - Serijska številka
14.01.2014 - V Sloveniji se širi računalniški virus, skrit v računu
06.01.2014 - Pametna sprehajalna palica
06.01.2014 - iHELP – slovenska inovacija za reševanje življenj
04.06.2013 - Vključevanje starejših v snovanje inovativnega tehnološkega sistema za spodbujanje aktivnega staranja
03.06.2013 - Fujitsu pametni telefon za starejše
15.04.2013 - Cilji in smernice delovanja Foruma IKT50+