Aktualno
Predlog za spremembo 4. in 5. odstavka 406. člena ZPIZ-2 – uskladitev lastnosti zavarovanca po 406. členu ZPIZ-2 za upokojene nosilce s.p.
Samozaposleni, ki so na podlagi 18. člena starega pokojninskega zakona ZPIZ-1 uveljavili izvzem iz zavarovanja, se upokojili in uveljavili celotno pokojnino ter kljub temu obdržali celotno dejavnost, iz katere plačujejo pavšalne prispevke za primer poklicne bolezni in poškodbe pri delu v višini 32,17 EUR za ZPIZ in 4,55 EUR za ZZZS, morajo namreč v skladu z določbo 4. in 5. odstavka 406. člena ZPIZ-2 do konca leta 2013 uskladiti lastnost zavarovanca. To pomeni, da se bodo v primeru nadaljevanja dejavnosti s.p. v skladu z določbo 116. člena ZPIZ -2 pod določenimi pogoji odpovedati pokojnini (ponovni vstop v zavarovanje).
Menimo, da so zahteve iz 406. člena ZPIZ-2, na podlagi katere bi morali nosilci s.p. uskladiti lastnost zavarovanca, preostre in težko izvedljive, saj bodo povzročile nepopravljive posledice tako z ekonomskega kot socialnega vidika. Če bodo hoteli še naprej opravljati dejavnost s.p., se bodo morali do 31. 12. 2013 vsaj polovično reaktivirati in posledično plačevati prispevke od osnove kot redni s.p.-ji in ne le pavšalne.. To pomeni, da bi v primeru polovičnega vstopa v zavarovanje plačevali prispevke najmanj v višini 150 EUR. To pa hkrati pomeni, da bodo prisiljeni najmanj ½ pokojnine zamrzniti. Ob predpostavki, da znaša pokojnina 500 EUR mesečno, bi na mesečnem nivoju izgubili 400 EUR (150 EUR prispevkov in 250 EUR izgube polovice pokojnine). Številni nosilci s.p.-jev so v zadnjih letih ob znanih parametrih svojih prejemkov iz naslova pokojnine in iz naslova dejavnosti v določene investicije v okviru svoje dejavnosti. Zato so običajno najemali kredite, ki jih še zdaj odplačujejo. Upoštevaje še zaostreno ekonomsko situacijo nasploh, kaže, da za primere mnogo upokojenih nosilcev s.p. realizacija zakonske obveze težka obremenitev. Tudi zapiranje dejavnosti z namenom ohranitve celotne pokojnine ni ustrezna rešitev, saj so marsikateri obrtniki dolžni določeno obdobje jamčevati za svoje izdelke in storitve, zato je sedaj veljavno enoletno prehodno obdobje vsekakor prekratko.
Poudarjamo, da mora pokojnina upokojenih nosilcev s.p. ostati nedotaknjena, saj je praviloma odraz 40-letnega plačevanja prispevkov oz. pri ženskah zaradi nižjega vstopnega pogoja nekoliko manj. V primeru, da se 406. člen ZPIZ-2 ne spremeni, lahko upoštevajoč odzive članstva Obrtno podjetniške zbornice Slovenije. ki jih zadeva prej navedeni člen ZPIZ-2, zatrdimo, da bo okoli 80 % upokojenih nosilcev s.p. kljub negativnim posledicam dejavnost zaprlo in to predvsem iz razloga ohranitve celotne pokojnine. Poudarjamo, da obstaja velika bojazen, da bo marsikateri od upokojenih s.p., ki bodo zaprli dejavnost, delo nadaljeval na črno, tako, da bo država ob pavšalne prispevke, ob prilive iz naslova dohodnine, DDV-ja. S tem se bo ustvarila dodatna nelojalna konkurenca legalnim gospodarskim subjektom.
Poseben problem bo nastal pri s.p.-jih, če ima dosedanji nosilec s.p. zaposlene, saj bodo le-ti ob zaprtju s.p. izgubili delo in bodo prisiljeni svoje pravice uveljavljati na zavodu za zaposlovanje in namesto plačnikov prispevkov, bodo postali brezposelne osebe in prejemniki denarnega nadomestila.
Rešitev, ki jo predlagamo, bi imela večstranski, zlasti pa finančni pozitivni učinek, tako za ZPIZ, državni proračun, zavarovanca. Poleg finančnih učinkov bi imel naš predlog tudi sociološke učinke, saj bi zavarovanci s svojim nadaljnjim delom bili vključeni naprej v delovni proces in občutek, da sami s svojim delom zagotavljajo eksistenco ne samo sebi, temveč tudi zaposlenim in niso v breme državi. Poleg navedenega pa ne gre prezreti nenadomestljive izkušnje starejših, ki samostojno opravljano dejavnost.
Naš predlog bi imel na javnofinančna sredstva naslednje vplive:
- ZPIZ bi prejemal več prispevkov, kot sedaj in bistveno več kot bi jih, če ostane veljavna ureditev, saj se bo po naših ocenah za to odločilo le peščica nosilcev s.p.
- javne blagajne prejemajo prispevke za zaposlene, česar ne bi, če se bo s.p. zaprl in zaposlenim delavcem dal odpoved; namesto plače bodo prejemali denarno nadomestilo, torej še večje breme države;
- zmanjšanje prilivov v državni proračun iz naslova DDV in dohodnine;
- zavarovanec ohrani pokojnino in se mu socialna varnost kljub višjim pavšalnem prispevku bistveno ne poslabša;
- s plačilom višjih pavšalnih prispevkov, ne bi več predstavljali nelojalne konkurence drugim obrtnikom
- zmanjšalo bi se delo na črno.
Poleg navedenega naj opozorimo na ustavno pravico do dela, ki je določena v 49. členu Ustave, ki določa pravico do dela pod enakimi pogoji. S tem želimo poudariti neenakopravno obravnavo delovanja s.p., katerih nosilec je upokojenec z nosilcem s.p., ki je zaposlen, saj mu zakonodaje poleg plače iz naslova delovnega razmerja omogoča tudi lastništvo in dejavnost s.p, brez posega v plačo. Menimo, da bi morale vse kategorije državljanov imeti enak dostop do dela in načina opravljanja dela v okviru posamezne dejavnosti. Zato predlagamo, da zakonodajalec v nadaljevanju prouči tudi navedeno ustavno neskladnost in sprejme ustrezno sistemsko rešitev.
Zaradi navedenih razlogov predlagamo:
- da se prehodno obdobje, določeno v 406. členu ZPIZ-2 iz konca letošnjega leta, podaljša še za nadaljnji 2 leti, torej do 31.12.2015;
- za naprej naj pristojno ministrstvo v sodelovanju z zainteresirano civilno javnostjo pripravi sistemsko rešitev glede možnosti nadaljnjega delovanja s.p.. katerih nosilci so upokojenci.
Pripravila
B. Kastelic
aktualno vse
24.05.2017 - Izjava ga. Bilbije glede demografskega sklada
14.02.2014 - Evropski komisar za zdravje je odločen zagovornik razvoja javnih in solidarnih zdravstvenih sistemov v Evropi do 2020
19.08.2013 - Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela
01.07.2013 - Zahteva za izplačilo zakonitih zamudnih obresti
24.06.2013 - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela
27.05.2013 - Odprava posledic razveljavljene določbe 143. člena ZUJF-a
10.04.2013 - G. Pintar na RTV SLO 3 predstavil ZDUS-ov predlog
28.03.2013 - Zbranih je bilo dovolj podpor
13.03.2013 - Vse podpore volivcev pošljite na ZDUS
12.03.2013 - ZDUS presenečen nad odgovorom Ustavnega sodišča RS
27.02.2013 - S spremembo volilnega zakona do odločilnega glasu volivcev